Priorytety Komendanta Głównego Policji na lata 2007-2009 - Archiwum - Komenda Miejska Policji w Toruniu

Biuletyn Informacji Publicznej

 

 

PRIORYTETY KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
na lata 2007-2009

 




Sprawne zarządzanie Policją we wszystkich obszarach jej ustawowej odpowiedzialności ma przede wszystkim na celu zaspokojenie potrzeb i oczekiwań społecznych w zakresie bezpieczeństwa powszechnego rozumianego jako dobro publiczne.

Usprawnienie struktury organizacyjnej, kierunkowanie działań przy wykorzystaniu nowoczesnych metod analitycznych i audytowych, zapewnienie profesjonalnej obsady kadrowej w oparciu o przejrzyste i obiektywne zasady oraz partnerska współpraca z podmiotami zewnętrznymi, wpłynie pozytywnie na realizację ustawowych zadań Policji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego w naszym kraju. Przyczyni się również do ugruntowania efektywnej współpracy policyjnej w ramach Unii Europejskiej oraz poza obszarem wspólnotowym.
Sprawne identyfikowanie problemów przy ścisłej współpracy ze społecznościami lokalnymi, podejmowanie przez kadrę kierowniczą właściwych decyzji ukierunkowanych na oczekiwania społeczne i poprawę środowiska pracy policjantów, wykonywanie zadań przez odpowiednio motywowanych i nowocześnie wyposażonych funkcjonariuszy i pracowników Policji oraz obiektywna ocena zrealizowanych przedsięwzięć pozwoli w rezultacie na stabilny, długotrwały rozwój całej formacji.

W celu osiągnięcia powyższych założeń, wyznaczyłem pięć głównych Priorytetów, których konsekwentna realizacja, jest w moim przekonaniu, gwarantem powodzenia Policji w najbliższych latach. Priorytety Komendanta Głównego Policji na lata 2007-2009, doskonale wpisują się w rządowe i resortowe programy stawiające sobie za cel poprawę bezpieczeństwa publicznego. Działanie Policji kierunkowane przez Priorytety Komendanta Głównego Policji, a także cele i zadania określone w rządowych i resortowych programach, w tym przede wszystkim Rządowym Programie Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań „Razem Bezpieczniej”, dają solidne podstawy dla budowanych przez Komendantów Wojewódzkich / Stołecznego strategii jak również planów pracy Biur Komendy Głównej Policji i Strategii Szkolnictwa Policyjnego. Istotnym elementem powodzenia zaplanowanych przedsięwzięć na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym jest sprawna współpraca z innymi krajowymi i zagranicznymi organami ścigania a także szeregiem instytucji i organizacji działających na rzecz porządku publicznego. Kluczowym dla środowiska policyjnego a także jakości wykonywanych przez Policję zadań, będzie w najbliższych latach, sprawne wykorzystanie środków pochodzących z Ustawy o modernizacji Policji, SG, PSP i BOR w latach 2007-2009.
Wszystkie zaplanowane przedsięwzięcia mają przede wszystkim na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego a także wzrost poczucia bezpieczeństwa i utrzymanie wysokich społecznych ocen naszej formacji. Stąd też, najważniejszym arbitrem oceniającym codzienne działanie Policji oraz rezultaty wdrażania przez nas planów strategicznych, będzie zawsze społeczeństwo. Pod jego ocenę poddaję więc przyszłą realizację Priorytetów Komendanta Głównego Policji na lata 2007-2009 przez całą Policję.
 





PRIORYTETY KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
na lata 2007-2009

 




1. Skuteczne zapobieganie i zdecydowana eliminacja przestępstw i wykroczeń szczególnie uciążliwych dla społeczności lokalnych.

2. Rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości kryminalnej, gospodarczej i korupcyjnej, w tym przede wszystkim o charakterze zorganizowanym.

3. Doskonalenie przygotowań Policji do działań w sytuacjach kryzysowych.

4. Modernizacja Policji ukierunkowana na poprawę środowiska pracy policjantów i pracowników Policji.

5. Utrzymanie wysokiej społecznej oceny pracy Policji i poziomu poczucia bezpieczeństwa.





 

NAJWAŻNIEJSZE CELE CZĄSTKOWE i ZADANIA
KIERUNKUJĄCE PRAWIDŁOWĄ REALIZACJĘ
PRIORYTETÓW KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI NA LATA 2007-2009

 



W celu ułatwienia Komendantom Wojewódzkim/Stołecznemu Policji oraz Dyrektorom Biur KGP, przygotowania wymaganych dokumentów planistycznych, opracowany został dodatkowy materiał, obejmujący szereg ogólnych i szczegółowych celów cząstkowych, jak również konkretnych zadań, który powinien okazać się przydatny podczas budowy Strategii Wojewódzkich, Strategii Szkolnictwa Policyjnego oraz Planów Pracy Biur KGP. Podniesienie efektywności we wskazanych poniżej obszarach pracy Policji, dążenie do osiągania wyszczególnionych celów cząstkowych, bądź też wykonanie konkretnych zadań szczegółowych, powinno pozwolić na wszechstronną i pełną realizację Priorytetów Komendanta Głównego Policji na lata 2007-2009.

Z uwagi na fakt, że nie wszystkie cele i zadania dotyczą w równym stopniu jednostek szczebla wojewódzkiego oraz Komendy Głównej Policji, w materiale wyodrębniono obszary, w których osiąganie celów i wykonanie zadań dotyczy wyłącznie Komendy Głównej Policji. Niejednokrotnie, wdrożenie celów cząstkowych będzie przebiegało dwutorowo. Podczas gdy praktyczne wykonanie spoczywać będzie na jednostkach wojewódzkich, do Komendy Głównej Policji należeć będzie znalezienie odpowiednich narzędzi, opracowanie przepisów czy odpowiednia dyslokacja zasobów.

Poniższej sformułowane cele cząstkowe i zadania, kierownictwo polskiej Policji uznało w chwili obecnej za najbardziej istotne, z punktu widzenia realizacji Priorytetów KGP. Katalog ten należy jednak w dalszym ciągu uznać za otwarty. Dynamicznie zmieniające się otoczenie zewnętrzne, jak również specyfika poszczególnych województw oraz Biur KGP, skłania do elastyczności w wyznaczaniu celów i zadań podległym jednostkom i komórkom organizacyjnym.
 

1. Skuteczne zapobieganie i zdecydowana eliminacja przestępstw i wykroczeń szczególnie uciążliwych dla społeczności lokalnych.

- Konsekwentna realizacja zadań Policji określonych w rządowych programach, w tym przede wszystkim w „Razem Bezpieczniej”, „Zero tolerancji dla przemocy w szkole” i „Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2005-2007-2013 GAMBIT”. Realizacja zadań z zakresu zapobiegania przestępczości przy wsparciu partnerów zewnętrznych. /KWP, KGP/

- Utrzymanie niskiego poziomu zagrożenia przestępczością oraz dalsza poprawa wykrywalności przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu oraz mieniu (kradzież mienia, kradzież samochodów, kradzież z włamaniem, bójka i pobicie, przestępstwa rozbójnicze) /KWP/


- Wdrażanie prewencyjnych programów profilaktycznych pozwalających na wypracowanie wśród młodzieży skutecznych mechanizmów obronnych wobec nasilających się negatywnych zjawisk społecznych. Podniesienie poziomu wiedzy: rodziców, opiekunów i nauczycieli w zakresie zasad bezpieczeństwa podopiecznych, wspieranie inicjatyw podmiotów pozapolicyjnych w zakresie organizacji bezpiecznych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży. /KWP, KGP/

- Zapobieganie popełnianiu i zdecydowane ściganie sprawców wykroczeń przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu. Ograniczenie skali występowania czynów o charakterze chuligańskim. /KWP/

- Inspirowanie i prowadzenie aktywnych działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego w ścisłej współpracy z władzami samorządowymi. Przeciwdziałanie szczególnie tym zagrożeniom, których mieszkańcy obawiają się najbardziej. /KWP/

- Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym (zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, ograniczanie liczby wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, kierunkowanie kontroli ruchu drogowego na ujawnianie nietrzeźwych kierowców, walka z „piractwem drogowym”, inicjowanie zmian w infrastrukturze drogowej). Wdrożenie systemów automatycznej kontroli ruchu drogowego. /KWP/

- Wszechstronne rozpoznanie i skuteczne zwalczanie chuligaństwa stadionowego. Opracowanie nowego modelu działań Policji i współdziałania organów administracji w celu zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez masowych. /KWP, KGP/

- Zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie we współpracy z odpowiednimi organami i urzędami. Realizacja programów wspierających ofiary przestępstw, ze szczególnym uwzględnieniem nieletnich ofiar przestępstw. /KWP, KGP/

- Sprawne wdrożenie do praktyki policyjnej postępowania przyspieszonego pozwalającego na szybkie wymierzenie kary sprawcom przestępstw ujętym na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem. /KWP/

- Kierunkowanie pracy dzielnicowych na ścisły kontakt z obywatelem i wypełnianie oczekiwań społeczności lokalnej. /KWP/

- Poprawa bezpieczeństwa w środkach komunikacji publicznej. /KWP/
 


2. Rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości kryminalnej, gospodarczej i korupcyjnej, w tym przede wszystkim o charakterze zorganizowanym.

- Wszechstronne rozpoznanie i zdecydowane zwalczanie przestępstw związanych z handlem ludźmi oraz pedofilią. /KWP, KGP/

- Zintensyfikowane rozpoznanie i zwalczanie przestępczości skierowanej przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej. /KWP, KGP/

- Rozpracowywanie liderów zorganizowanych grup przestępczych typowanych również we współpracy z komendantami wojewódzkimi/stołecznym Policji. Zacieśnienie współpracy Centralnego Biura Śledczego KGP z jednostkami szczebla KWP/KSP a także KMP/KPP. /KWP, KGP/

- Wdrażanie nowoczesnych narzędzi i środków techniki operacyjnej na potrzeby czynności wykrywczych. /KWP, KGP/

- Konsekwentne przeciwdziałanie przestępczości zorganizowanej związanej z nielegalnym obrotem paliwami, wyrobami tytoniowymi i spirytusowymi. /KWP, KGP/

- Ograniczenie przestępczości skierowanej przeciwko zabytkom i dziełom sztuki. /KWP, KGP/

- Intensyfikacja rozpoznania sfery przestępczości gospodarczej i korupcyjnej godzącej w system finansowy państwa. Zdecydowana walka z przestępczością giełdową, bankową, ubezpieczeniową i skarbową. /KWP, KGP/

- Wzmocnienie pionu kryminalnego w Policji, w szczególności służby dochodzeniowo – śledczej i komórek odpowiedzialnych za ujawnianie przestępczości gospodarczej. /KWP, KGP/

- Ujawnianie i zabezpieczanie na poczet grożących kar i grzywien, majątku przestępców zdobytego w wyniku działalności przestępczej. /KWP, KGP/

- Rozbudowa sieci oficerów łącznikowych w oparciu o potrzeby Policji oraz analizę zagrożeń. Rozwój współpracy z Europolem i Interpolem. Szersze wykorzystywanie kanałów współpracy międzynarodowej do pozyskiwania nowych wzorców i doświadczeń oraz wymiany informacji policyjnej. /KWP, KGP/

- Przygotowanie organizacyjne i funkcjonalne komend wojewódzkich Policji do współpracy przygranicznej w ramach obszaru Schengen. /KWP, KGP/

- Aktywne wykorzystywanie narzędzi dostępnych w ramach międzynarodowej współpracy organów ścigania (m. innymi: udział we wspólnych zespołach dochodzeniowo-śledczych powoływanych przez prokuraturę, Europejski Nakaz Aresztowania, międzynarodowe operacje pod przykryciem, przesyłki niejawnie nadzorowane, ochrona świadka koronnego, udział w analitycznych plikach roboczych Europolu – AWF oraz Systemie Informacyjnym Europolu - IS). /KWP, KGP/

- Zapewnienie aktywności polskiej Policji w kształtowaniu decyzji kierunkowych dla zapobiegania i zwalczania przestępczości w wymiarze wspólnotowym i regionalnym. /KGP/

- Przygotowanie do funkcjonowania i efektywne realizowanie zadań przez Policję wynikających z włączenia do Systemu Informacyjnego Schengen. Terminowe osiągnięcie gotowości do funkcjonowania w modelu biur SIRENE. /KGP/

- Ograniczanie przestępczości narkotykowej poprzez ujawnianie i likwidację szlaków przemytu narkotyków oraz udaremnianie nielegalnej produkcji i obrotu środkami odurzającymi. /KWP, KGP/

- Usprawnienie systemu poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości. /KWP, KGP/

- Intensyfikacja działań zmierzających do ograniczania naruszeń praw własności intelektualnej. /KWP, KGP/

- Usprawnianie działań zmierzających do ujawniania i zwalczania przestępstw komputerowych i telekomunikacyjnych. Ograniczanie skali cyberprzestępczości. /KWP, KGP/

- Poprawa efektywności przeciwdziałania i zwalczania przestępstw „prania pieniędzy”. Ścisła współpraca z Ministerstwem Finansów oraz odpowiednimi organami ścigania. /KWP, KGP/

- Wypracowanie i wdrożenie efektywnych metod zwalczania fałszerstw środków płatniczych ze szczególnym uwzględnieniem zwalczania fałszerstw Euro. /KWP, KGP/

- Rozwój operacyjnej i strategicznej analizy kryminalnej na potrzeby zapobiegania i zwalczania przestępczości, w tym analizy finansowej na potrzeby zwalczania przestępczości gospodarczej. /KWP, KGP/

- Kształtowanie usługowej roli wywiadu kryminalnego wobec pozostałej części pionu kryminalnego, przy jednoczesnym zachowaniu funkcji inicjujących, kierunkujących rozpoznanie i proces wykrywczy, a także prognozowanie rozwoju zjawisk przestępczych w celu kierunkowania zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz optymalnej alokacji posiadanych zasobów. /KWP, KGP/

- Skuteczne i wielokierunkowe działania eliminujące patologie wśród funkcjonariuszy publicznych i osób pełniących funkcje publiczne. /KWP, KGP/

- Zacieśnienie współpracy z innymi organami ścigania, w szczególności z prokuraturą. /KWP, KGP/


3. Doskonalenie przygotowań Policji do działań w sytuacjach kryzysowych.

- Osiągnięcie przez Policję pełnej funkcjonalności w obowiązującym systemie zarządzania kryzysowego w państwie. /KWP, KGP/

- Unowocześnienie systemu kierowania Policją w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym – stanowiska kierowania jednostek Policji w dotychczasowym i zapasowym miejscu pracy. /KWP, KGP/

- Doskonalenie współdziałania z Siłami Zbrojnymi i innymi podmiotami systemu obronnego RP, poprzez wspólną realizację zadań w zakresie obronności RP, w tym w zakresie wykonywania zadań wsparcia przez państwo gospodarza - HNS. /KGP/

- Podnoszenie poziomu przygotowania oraz realizacji zadań w ramach przygotowań obronnych Policji. /KWP, KGP/

- Wypracowanie założeń do efektywnego wykorzystywania sił i środków Policji w sytuacji katastrof, klęsk żywiołowych, zbiorowego naruszenia porządku publicznego i działań pościgowych. /KWP, KGP/

- Podnoszenie poziomu organizacji pracy oraz realizowanie przedsięwzięć gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie służby dyżurnej Policji. /KWP, KGP/

- Doskonalenie procedur oraz przygotowania funkcjonariuszy do reagowania
w sytuacjach zagrożenia terrorystycznego. /KWP, KGP/

- Wprowadzenie rozwiązań systemowych dotyczących funkcjonowania oddziałów i pododdziałów Policji, pozwalających na lepsze wykorzystanie zasobów. /KGP/

- Współdziałanie z pozostałymi służbami państwowymi, a także organami innych państw celem pozyskania najlepszych wzorców, wymiany informacji i doświadczeń, zharmonizowania wysiłków na rzecz ograniczenia zagrożenia terrorystycznego. /KGP/

- Koordynowanie operacji policyjnych oraz podnoszenie standardów dowodzenia działaniami Policji, m.in. poprzez:

1. Wypracowanie nowych założeń w ramach organizowania, koordynowania i zabezpieczania imprez o charakterze masowym. /KGP/

2. Zweryfikowanie i uzgodnienie zasad współdziałania oraz programów realizowanych z organami, agencjami i służbami państwowymi, przedstawicielami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi podmiotami w zakresie poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. /KGP/

3. Organizowanie szkoleń, ćwiczeń sztabowych z udziałem podmiotów pozapolicyjnych oraz zaangażowanie organów administracji państwowej i samorządowej, w przypadku wystąpienia różnego rodzaju zagrożeń i sytuacji kryzysowych. /KWP, KGP/


4. Modernizacja Policji ukierunkowana na poprawę środowiska pracy policjantów i pracowników Policji.

- Efektywne wykorzystanie środków przyznanych Policji na mocy Ustawy o modernizacji Policji, SG, PSP i BOR w latach 2007-2009 ukierunkowanej na zakup i modernizację: uzbrojenia, sprzętu i wyposażenia specjalnego - w tym środków ochrony osobistej, systemów teleinformatycznych, budowę i modernizację komisariatów oraz wzrost wynagrodzenia policjantów. /KWP, KGP/

- Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych ułatwiających pracę policjantom (Elektroniczny Moduł Procesowy, Elektroniczny Moduł Operacyjny, System Informacji Operacyjnej, hurtownia danych KSIP-TEMIDA, Elektroniczny System Sprawozdawczości Policji, Elektroniczna Książka Dyżurnego, elektroniczne systemy wspomagania obsługi Policji w obszarze: płacowo – kadrowym, materiałowym oraz środkach trwałych, inne aplikacje ułatwiające pracę jednostkom i komórkom organizacyjnym Policji). /KGP/

- Unowocześnienie metod pracy pionu kontroli w Policji. Kierunkowanie kontroli na identyfikację błędów systemowych, poprawę niedociągnięć oraz zmiany w przepisach i procedurach. Rozwinięcie funkcji audytu oraz samooceny. /KWP, KGP/

- Aktywne pozyskiwanie środków pozabudżetowych pochodzących z zagranicznych funduszy pomocowych. /KWP, KGP/

- Stosowanie zasady ekonomicznej analizy kosztów planowanych inwestycji, zmian strukturalnych i organizacyjnych. /KWP, KGP/

- Poszerzanie zakresu i dostępu do policyjnych baz danych dla policjantów szczebla wykonawczego. Sprawne zarządzanie informacją gromadzoną przez Policję na podstawie obowiązujących przepisów. Zapewnienie bezpieczeństwa eksploatowanych w Policji systemów informatycznych. /KWP, KGP/

- Dalsze uproszczenie procesów decyzyjnych, delegowanie kolejnych uprawnień na niższe szczeble zarządzania. /KWP, KGP/

- Wzmocnienie środków ochrony indywidualnej policjantów a także modernizacja umundurowania i wyposażenia osobistego funkcjonariusza. /KWP, KGP/

- Poprawa infrastruktury lokalowej jednostek Policji oraz doposażenie w nowoczesny sprzęt techniczny, informatyczny i środki transportu. /KWP, KGP/

- Wdrożenie programu poprawy komunikacji wewnętrznej. Szersze wykorzystywanie narzędzi informatycznych w obiegu informacji przy jednoczesnym stosowaniu zasad konsultacji i dialogu w przypadkach spraw istotnych z punktu widzenia środowiska policyjnego. /KWP, KGP/

- Wprowadzenie nowych metod badawczych i doposażenie informatyczne laboratoriów kryminalistycznych. /KWP, KGP/

- Rozbudowa „banku dobrych praktyk” gromadzącego i udostępniającego nowoczesne rozwiązania i projekty zastosowane przez jednostki Policji celem usprawnienia wykonywanych zadań. /KGP/

- Zapobieganie i ograniczanie patologii wśród funkcjonariuszy. Objęcie opieką psychologiczną i pomocą finansową najbardziej potrzebujących policjantów. /KWP, KGP/

- Usprawnianie systemu doskonalenia zawodowego policjantów oraz wypracowanie efektywnego systemu doboru i rozwoju kadry dydaktycznej. /KGP/

- Poprawa systemu oceny przydatności i skuteczności szkoleń. Wzrost efektywności szkolenia i doskonalenia zawodowego w jednostkach terenowych Policji. /KGP/

- Wypracowanie i wdrażanie spójnej koncepcji procesu ucywilniania służby wspomagającej. /KGP, KWP/

- Wprowadzenie rozwiązań systemowych w celu minimalizacji problemu nadmiernej absencji chorobowej. /KGP/

- Aktywne pozyskiwanie i optymalne wykorzystanie środków finansowych uzyskanych na podstawie art.13 ust. 3 ustawy o Policji od jednostek samorządu terytorialnego, państwowych jednostek organizacyjnych, stowarzyszeń, fundacji, banków oraz instytucji ubezpieczeniowych przeznaczonych na ustawową działalność Policji. /KWP/


5. Utrzymanie wysokiej społecznej oceny pracy Policji i poziomu poczucia bezpieczeństwa.

- Wysoki poziom obsługi interesantów w jednostkach Policji m. innymi poprzez /KWP/:

1. rozbudowę punktów recepcyjnych.
2. rzetelne wyjaśnianie skarg na działanie Policji.
3. sprawną realizację procedury przyjęcia zawiadomienia o przestępstwiei wykroczeniu oraz przesłuchania w charakterze świadka.
4. udzielanie stosownego wsparcia ofiarom przestępstw.
5. odpowiednie oznakowanie jednostek Policji.

- Precyzyjne rozpoznanie potrzeb i oczekiwań społecznych wobec Policji na szczeblu lokalnym poprzez: /KWP/:

1. aktywną rolę dzielnicowego,
2. badanie lokalnych potrzeb,
3. sporządzanie lokalnych map zagrożeń przestępczością,
4. ścisłą współpracę z samorządem.

- Przeciwdziałanie wszelkim przejawom przestępczości funkcjonariuszy i pracowników cywilnych Policji, m. innymi poprzez dalszy rozwój i wzmocnienie struktur Biura Spraw Wewnętrznych KGP. Bezwzględne oczyszczanie szeregów Policji z funkcjonariuszy i pracowników łamiących prawo. /KGP/

- Zwiększenie ilości i widoczności patroli w miejscach publicznych. /KWP/

- Identyfikacja obszarów tzw. ciemnej liczby przestępstw, ustalanie przyczyn powstawania oraz ich konsekwentna redukcja. /KWP, KGP/

- Szybka reakcja na zgłaszane przez obywateli przypadki łamania prawa. Profesjonalna obsługa policyjnego numeru 997/112. /KWP/

- Stosowanie przejrzystych zasad współpracy z mediami. Profesjonalne podejście do budowy systemu komunikacji zewnętrznej oraz profesjonalizacja komórek odpowiedzialnych za public relations i obsługę medialną w Policji. /KWP, KGP/

- Upowszechnianie zasad etyki zawodowej, promowanie etosu służby i wysokich standardów urzędnika administracji publicznej. /KWP, KGP/

Metryczka

Data publikacji : 10.03.2009
Data modyfikacji : 16.02.2011
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Toruniu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
KGP
Osoba udostępniająca informację:
Piotr Górny Komenda Główna Policji
Osoba modyfikująca informację:
Piotr Górny
do góry